مستربچ لیز کننده چه کاربردی دارد؟

مستربچ لیزکننده

مستربچ لیز کننده

مستربچ‌ها، فراورده‌های پلیمری هستند، که برای ایجاد خواص گوناگون به محصولات ترموپلاستیک اضافه می‌شوند. مستربچ لیز کننده یا اسلیپ یک نمونه از پلیمرها‌ی فرآوری شده می‌باشد که در تولید بسیاری از محصولات صنعتی استفاده می‌شوند. این مستربچ‌ها با ایجاد یک پوشش شفاف و نازک بر روی اجسام متنوع، باعث لغزندگی و لیز شدن این محصولات می‌شوند.
علاوه بر این می‌توان از آن‌ها به عنوان یک مایع روان کننده استفاده نمود.ترکیب روان کننده به تدریج به درون بافت پلیمر نفوذ کرده و بعد از گذشت چند دقیقه این ذرات به هم چسبیده و تشکیل بلور می‌دهند.
وجود این بلورها در محصولات باعث کاهش میزان اصطکاک پلیمرها می‌شود. عملکرد کلی مستربچ‌های اسلیپ، بر اساس پدیده‌ی مهاجرت می‌باشد. بدین صورت که بعد از انتقال به سطح موجب کاهش شدید اصطکاک خواهد شد. اگر ذرات این مستربچ‌ها بزرگ باشند، خاصیت ضد چسبندگی آن‌ها افزایش می‎ یابد. اما سایز ذرات نباید بیش از اندازه بزرگ باشند، چرا که در بازتاب نور تاثیرات منفی خواهد داشت. تعیین میزان مصرف مستربچ‌ لیز کننده بر اساس پارامترهای مانند نوع پلیمر و کاربرد آن صورت می‌گیرد. استفاده از این نوع مستربچ‌ها باعث صیقلی شدن سطوح و جلوگیری از چسبندگی اجسام مختلف می‌شود.
در تولید این گونه مستربچ‌ها، از آمیدهای نوع اول و مشتقات اسید چرب به همراه افزودنی‌های دیگر استفاده می‎ شود.برای ایجاد شفافیت، درخشندگی و روشنایی مناسب در سطح پلیمرها استفاده از این آمیدها به تنهایی کافی می‎ باشد.استفاده از ترکیباتی مانند سیلیکون‌ها، آنتی بلاک‌ها و آمیدهای چرب در ساخت مستربچ‌های اسلیپ به منظور ایجاد خاصیت ضد چسبندگی انجام می‌شود.
این موضوع باعث گسترش کاربرد مستربچ لیز کننده در بخش‌های مختلف صنعت شده است.از آنجا که ساییدگی در مستربچ‌ها یک مشکل تلقی می‌شود، برای رفع آن از سیلیکای طبیعی استفاده می‌شود.همچنین برای افزایش سختی و مقاومت انواع مستربچ‌ اسلیپ از افزودنی به نام آنتی بلاک معدنی استفاده می‎ کنند.

پیشنهاد آداک: نکات مهم برای خرید مستربچ

سنتز مستربچ اسلیپ

ترکیب اصلی مورد استفاده در سنتز مستربچ لیز کننده، سه نوع پلیمر پایه می‎باشد. علاوه بر این برای ایجاد خواص متفاوت در این محصولات باید از افزودنی‌های مناسب و سودمند استفاده نمود. در نخستین مرحله باید مواد اولیه را ابتدا طبق فرمولاسیونی که از قبل طراحی شده اندازه‌گیری کرد. در مرحله‌ی دوم باید سه پلیمر پایه انتخاب شده با نسبت‌های مشخص با یکدیگر مخلوط شوند. آمیختن این پلیمرها باید به صورت کاملا همگن و یکنواخت انجام شود. بدین صورت که بعد از افزودن هر پلیمر باید همزن با سرعت بالا و به مدت ۳۰ دقیقه ترکیب را هم بزند تا ترکیب کاملا مخلوط شود. انجام صحیح مرحله آمیختن در تهیه‌ی محصول نهایی بسیار موثر می ‎باشد. در صورتی که این مرحله به خوبی انجام نشود، باعث ایجاد رگه‌ های اضافی در مستربچ خواهد شد.
همچنین ممکن است باعث کلوخه شدن پلیمرها شود. پلی اتیلن از جمله پلیمرهای پایه‌ای است که در سنتز مستربچ لیز کننده مورد کاربرد واقع می‌شود. مرحله‌ بعد سنتز مستربچ لیز کننده، اضافه کردن افزودنی‌های متنوع و کاربردی به ترکیب پلیمرهای پایه می‌باشد.بعد از مخلوط شدن کامل پلیمرها، باید افزودنی‌های که بر اساس فرمولاسیون تعیین شده‌اند را تک به تک و با فواصل زمانی مناسب اضافه کرد. از جمله افزودنی‌های مورد استفاده در تهیه‌ی این مستربچ‌ها، منیزیم سیلیکات خشک شده و اروئیک آمید اسید است. بسته به حجم نهایی محصولات، درصد مصرفی این افزودنی‌ها مشخص می‌شود. به منظور مخلوط کردن پودر منیزیم به ۱۰ دقیقه زمان نیاز است تا این پودر بطور کامل مخلوط شود و ترکیب همگنی به وجود آید. همچنین مخلوط شدن کامل اروئیک اسید با دیگر ترکیبات، ۲۰ دقیقه  طول خواهد کشید. یکی دیگر از این افزودنی‌ها پیگمنت‌های رنگی می‎ باشند. به طور کلی در تهیه‌ی مستربچ لیز کننده از رنگ‌های شفاف استفاده می‌شود. آخرین مرحله ساخت مستربچ لیز کننده مربوط به افزودن رنگ‌ها است. البته توجه داشته باشید که در تمام مراحل، ترکیبات برای مخلوط شدن نیاز به یک حرارت مناسب دارند. تنظیم دما در این فرایند وابسته به دمای ذوب پلیمرها می‎ باشند.

پیشنهاد آداک: مستربچ چیست؟

مستربچ لیز کننده
مستربچ لیز کننده چیست

ویژگی‌های مستربچ لیز کننده

فیلم‌های پلیمری، محصولات pet و pe  یکی از پرکاربردترین فراورده‌های پلاستیکی هستند که به صورت گسترده در بسته بندی‌های مختلف استفاده می‌شوند. فشار بین لایه‌ای در این فیلم‌ها در طول زمان باعث چسبندگی لایه‌های آن به یکدیگر می ‎شوند. از این رو برای حل این مشکل از مستربچ‌ لیز کننده استفاده می‌شود. بدین صورت که هنگام تولید فیلم‌ها مقدار مناسبی از این مستربچ‌ها به آن‌ها اضافه می‌شود. با ارائه این راهکار حتی اگر فیلم‌ها برای مدت طولانی مورد استفاده قرار نگیرند، دیگر بهم نخواهند چسبید.  کاهش چسبندگی فیلم‌ها علاوه بر رفع مشکلات متعدد در صنعت، باعث کاهش هزینه‌ها در تولید این محصول شده است. بیشتر بدانید: مستربچ رنگی
علاوه بر این استفاده از مستربچ‌های اسلیپ باعث تولید فیلم‌‌های مرغوب با سطوح براق، صاف و درخشنده خواهد شد. استفاده از این مستربچ‌ها در پلی الفین‌ها فیلم‌های کشاورزی، فیلم‌های نازک و ضخیم، علاوه بر کاهش خاصیت ضد چسبندگی و حل مشکلات موجود در مراحل تولید و بسته بندی، موجب کاهش میزان ضایعات نیز می‎ شود. خاصیت روان کنندگی مستربچ‌ لیز کننده از دیگر امتیازات آن‌ها می‌باشد که موجب جلب رضایت و استقبال تولیدکنندگان و صنعتگران شده است.
کاهش اصطکاک محصولات پلاستیکی و پلیمری و به واسطه‌ی استفاده از مستربچ‌های اسلیپ از دیگر ویژگی‌های کارآمد و سودبخش این نمونه مستربچ‌ها هستند. اهمیت این خصوصیت آنچنان زیاد است که باعث شده از این مستربچ‌ها در ساخت تجهیزات و کالاهای صنعتی فراوانی بطور گسترده استفاده شود. کاهش استهلاک ماشین آلات و ابزارآلات صنعتی از دیگر فاکتورهای موثر در انتخاب مستربچ اسلیپ به عنوان یک افزودنی مفید به محصولات پلیمری می‎ باشد.
علاوه بر این فرایند تولید و سنتز این مستربچ‌ها بسیار ساده و آسان است. بنابراین زمان و انرژی کمی لازم است تا گرانول‌های مستربچ اسلیپ تهیه شوند.شفافیت این نمونه از مستربچ‌ها، یک خصوصیت ویژه و کاربردی برای آن‌ها محسوب می‌شود.شفافیت پلیمرها، از شکست نور جلوگیری می‌کند، که این موضوع باعث درخشندگی محصولات می‌شود.

پیشنهاد آداک: پیگمنت

خرید مستربچ لیز کننده

نقش سازگار کننده‌ها در تهیه‌ مستربچ لیز کننده بسیار مهم است. از جمله این ترکیبات می‌توان به سازگار کننده‌های مالئیکه اشاره کرد.این گروه از سازگار کننده‌ها باعث استحکام پلیمر در مقابل ضربه می‌شوند. با توجه به خصوصیاتی که مستربچ اسلیپ دارند، در ساخت انواع فیلم‌ها به صورت کاربردی و جداگانه استفاده می‌شوند. از جمله این مستربچ‌ها شامل، آنتی بلاک و لیز کننده نایلون، لیز کننده تند، برای نایلون‎ های کشاورزی، لیز کننده pp خصوص نایلون‌های ضخیم و نازک می‌باشند. با توجه به نکات ارائه شده، در هنگام خرید مستربچ لیز کننده به آن‌ها توجه نمایید تا یک خرید مطمئن داشته باشید.

همراه ما باشید با مقاله: پودر آلومینیوم

 ما را در اینستاگرام adakeurope دنبال کنید.

امتیاز شما باعث بهبود کیفیت محتوا میشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *