مستربچ رنگی چیست ؟

مستربچ رنگی چیست

مستربچ رنگی چیست ؟

طی دهه های گذشته، تنوع بسیار زیادی در حیطه فناوری های مربوط به صنعت پلاستیک سازی رخ داده است. مستربچ چیست ؟ یکی از مهم ترین نوآوری هایی که در این حیطه به چشم می خورد، نفوذ بیشتر مستربچ رنگی در امور صنعتی است. در واقع این ماده می تواند به عنوان متریالی ایمن و ارزان برای ایجاد رنگ در صنایع تولیدی مورد استفاده قرار گیرد. همین موضوع هم سبب شده تا تقاضای بسیار زیادی برای آن ایجاد شود. با این وجود هنوز هم اغلب افراد، شناخت دقیقی از آن ندارند. ما در این مقاله سعی داریم تا مروری بر روی ماهیت این دسته از محصولات داشته و جنبه های مختلف آن را خدمت شما عزیزان بیان کنیم. لذا اگر شما هم قصد داریم تا دلیل محبوبیت انی محصولات بی نظیر را بدانید، توصیه می کنیم که حتما ما را تا انتها همراهی کنید.

ماهیت مستربچ رنگی چیست ؟

نخستین فاکتوری که کاربران را دچار سردرگمی می کند، درک ماهیت اصلی مستربچ است.در واقع مستربچ به متریال هایی گفته می شود که به منظور ایجاد رنگ در صنایع تولید پلاستیک مورد استفاده قرار می گیرند.خود پلاستیک ها در حالت عادی فاقد رنگ هستند.اما می توان به وسیله مستربچ رنگی، آن ها را در انواع رنگ های مختلف تولید کرد.افزون بر این موارد، مستربچ های رنگی می توانند ویژگی های اصلی پلاستیک ها را بهبود داده و به پایداری بیشتر آن ها کمک کنند.این مواد ترکیبی از پایه پلیمری، عامل سازگار کننده و افزودنی ها هستند.هر یک از این اجزا می تواند انواع گوناگونی داشته باشد که هرکدام ویژگی های مختلفی را به ماده نهایی می بخشند.همین مورد هم باعث شده تا اغلب متخصصان به کمک تغییر این متریال ها، نسبت به اصلاح و بهبود ساختار پلاستیک نهایی اقدام کنند.این موضوع همان عاملی است که باعث می شود تا این دسته از ترکیبات، بیش از پیش مورد توجه سازندگان و کارشناسان مختلف قرار گیرند.

مواد تشکیل دهنده مستربچ

همانگونه که اشاره کردیم، مستربچ ها انواع گوناگونی دارند که در مقاله انواع مستربچ به این موضوع به طور کامل پرداختیم.اما همگی آن ها سه جزء ثابت دارند که می تواند از متریال های مختلفی تشکیل شود.ما در ادامه هر سه این اجزا را برای شما شرح داده و انواع هر کدام را هم ذکر کرده ایم.

پلیمر پایه

پلیمر پایه را می توان به عنوان نخستین و البته مهم ترین متریالی دانست که اغلب افراد در حین خرید مستربچ رنگی به آن توجه می کنند.غالبا برای ساخت مستربچ از پلیمر هایی نظیر پلی اتیلن، پلی پروپیلن، پلی استایرن، اتیلن وینیل استات، واکس‌ هایی با وزن مولکولی پایین، پلیمر‌ آلکیدی و… استفاده می شود.این ترکیبات به تنهایی یا در کنار مواد دیگر، به عنوان پلیمر پایه مورد استفاده قرار می گیرند.در نظر داشته باشید که باید نوع پلیمر پایه با نوع پلاستیک استفاده شده در فرایند تزریق یکسان باشد.در غیر این صورت مستربچ رنگی نمی تواند عملکرد مناسبی را از خود نشان دهد.

مواد افزودنی

همانگونه که در بالا اشاره کردیم، از مستربچ ها برای بهبود خواص هم استفاده می شود. این مزیت به کمک بخشی از این مستربچ تحت عنوان افزودنی ها صورت می گیرد.در واقع افزودنی ها به ترکیباتی گفته می شود که در کنار پلیمر پایه استفاده شده و شامل موارد پر کننده، بهبود دهنده خواص، پیگمنت ها ، رنگ دانه های معدنی و… هستند.در حقیقت این بخش همان چیزی است که رنگ نهایی مستربچ و البته پلاستیک را تعیین می کند.از طرفی دیگر، بسیاری از مشکلات پلاستیک نهایی هم به کمک متریال های این بخش تغییر می کند.همین مورد باعث شده تا افراد حرفه ای، دقت بسیار بیشتری بر روی آن داشته و در نتیجه در پروسه خرید خود آن را در اولویت قرار دهند.

بیشتر بدانید: پودر طلایی

خرید انواع مستربچ رنگی
انواع مستربچ رنگی

سازگار کننده ها

مواد افزودنی و پلیمر پایه، غالبا به شیوه نرمال با همدیگر ترکیب نمی شوند. در بسیاری از مواقع، دو ماده مذکور نمی توانند سازگاری لازم را داشته باشند.بر همین مبنا ماده ای دیگر به ساختار مستربچ ها اضافه می شود که وظیفه اصلی آن، ترکیب بهتر دو بخش مذکور است.از جمله مطرح ترین سازگارکننده هایی هستند که برای ساخت مستربچ رنگی مورد استفاده قرار می گیرند:

  • پلی پروپیلن گرافت شده با مالئیک انیدرید (PP-g-MA)
  • پلی اتیلن گرافت شده با مالئیک انیدرید (PE-g-MA)
  • ABS گرافت شده با مالئیک انیدرید (ABS-g-MA)

هر کدام از این متریال ها تنها با گروه خاصی از پلیمر ها و افزودنی ها سازگاری دارند.از طرفی خود آن ها نیز می توانند در خواص محصول نهایی موثر باشند. لذا عملا انتخاب دقیق آن ها نیازمند تجربه و دقت بالایی است.با انتخاب مستربچ می توانید انواع مستربچ های موجود در این دسته را مشاهده نمایید.

کاربرد مستربچ رنگی چیست ؟

مزایا و البته ویژگی های منحصر به فرد مستربچ ها موجب شده تا نفوذ بالایی در صنعت داشته باشند. این موضوع هم به لطف کاربردهای بی نظیری است که برای آن ها خلق شده است.در واقع کاربرد مستربچ ها بسیار وسیع است. اما شاخص ترین آن ها بهبود یا اصلاح خواص پلاستیک نهایی در صنعت پلاستیک سازی است.برای مثال باید در تولیدات پلاستیکی صنعت پزشکی نظیر آمپول، میزان اصطکاک به حداقل رسیده و سرعت حرکت مایعات بیشتر شود.در این حالت تولید کنندگان از مستربچ لیز کننده با رنگ روشن استفاده می کنند.در چنین موقعیتی، مستربچ مذکور نه تنها رنگ پلاستیک نهایی را تغییر داده، بلکه ساختار آن ها را هم اصلاح کرده است.در حالت کلی می توان گفت که کاربرد اصلی مستربچ ها تغییر رنگ و اصلاح خواص پلاستیک نهایی است. اما در پاره ای از شرایط هم قیمت نهایی پلاستیک افزایش پیدا می کند.در چنین حالتی است که تولید کنندگان نسبت مستربچ به پلاستیک را افزایش داده و از این طریق موجب کاهش قیمت تمام شده محصول نهایی می شوند. در این حالت از مستربچ پرکننده استفاده می شود.

سخن آخر

مستربچ رنگی چیست ؟ مستربچ رنگی را می توان جزو ترکیباتی دانست که در طی یک دهه گذشته، به شدت مورد توجه صنعتگران قرار گرفته اند.این محصولات زمینه را برای تولید پلاستیک هایی با رنگ و ساختار متنوع فراهم کرده اند.از طرفی دیگر برخی از آن ها به کاهش قیمت های این حوزه هم کمک های شایانی کرده اند.با وجود این مزایا، هنوز هم طیف زیادی از مردم در رابطه با ماهیت آن ها اطلاعات دقیقی ندارند.ما سعی کردیم تا در این مقاله جنبه های مختلف آن را خدمت شما عزیزان شرح دهیم.با این وجود اگر هنوز هم نیازمند اطلاعات تکمیلی در رابطه با ماهیت آن هستید و یا قصد خرید مستربچ رنگی را دارید، می توانید هم اکنون با کارشناسان ما در گروه آداک تماس حاصل فرمایید.

همراه ما باشید با: پیگمنت

 ما را در اینستاگرام adakeurope دنبال کنید.

امتیاز شما باعث بهبود کیفیت محتوا میشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *