از مستربچ افزودنی چه می دانید؟

کاربرد مستربچ افزودنی

مستربچ افزودنی چیست؟

استفاده از مستربچ‌ها در صنایع پلاستیک و پلیمر به منظور بهبود خواص گوناگون محصولات صنعتی، امروزه بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. مستربچ افزودنی به عنوان پرکاربردترین پلیمر فرآوری شده برای حل مشکلات متعدد در تهیه محصولات و کالاهای مختلف استفاده می‌شود. مواد اولیه برای تولید این مستربچ شامل سه جزء پایه پلیمری، مواد شیمیایی مختلف به عنوان افزودنی و عوامل فعال سازگار کننده هستند.

سازگار کننده‌ها در تهیه‌ی  این پلیمرها، وظیفه‌ی پخش کنندگی پیگمنت‌های رنگی را بر عهده دارند. افزودن این مستربچ‌ها به محصولات مختلف باعث ایجاد خواص متعدد خواهد شد. از جمله این ویژگی‎ ها مقاومت، پایداری و استحکام می‌باشد. کاربرد مستربچ افزودنی در زمینه‌های مختلف باعث گسترش تولید آن شده است. از آنجا که ساختار پلیمرها بر اثر عوامل مختلف مانند رطوبت و ضربه ممکن است دچار تغییرات شوند، افزودن مستربچ یک راهکار مفید برای جلوگیری از این تغییرات می‌باشد. افزودن این نمونه از مستربچ‎ ها به فراورده‌های پلاستیکی، سبب افزایش بهبود کارایی و عملکرد محصولات صنعتی می‌شود. با افزودن مستربچ‎ ها می‎ توان مقاومت محصولات را بطور چشمگیری افزایش داد. علاوه بر این با اضافه کردن مستربچ افزودنی به محصولات، پایداری فوق العاده‌ای به پلیمرها می‌دهد. ایجاد یکنواختی و پراکندگی مناسب پیگمنت‌ های رنگی در سطح مستربچ، باعث زیبایی محصول نهایی می‌شود.

از این رو استفاده از درصدهای مناسب پیگمنت‌ها از نکات مهمی است که در هنگام سنتز و تهیه‌ی مستربچ‌های افزودنی باید مورد توجه تولیدکنندگان قرار گیرد. سنتز و روش تهیه‌ی آسان مستربچ‌های افزودنی، باعث صرفه جویی در زمان می‌شود. همچنین هزینه‌ی مناسب مواد اولیه این نوع مستربچ موجب شده تا قیمت مستربچ نهایی ارزان و اقتصادی باشد. این مستربچ‌ها دارای اشکال گرانول یا دانه‌ای هستند، از این رو جابجایی و نگهداری آن‌ها بسیار آسان است و نیازی به شرایط ویژه برای نگهداری ندارد. وجود این نمونه از مستربچ‌ها در محصولات صنعتی باعث شفافیت و درخشندگی فراورده‌ها پلاستیکی خواهد شد.

انواع مستربچ افزودنی

مستربچ افزودنی، دارای انواع مختلف و متنوعی از پلیمرهای فراوری شده است. به طور کلی می‌توان همه‌ی مستربچ‌ها را زیر مجموعه مستربچ افزودنی دانست. سپس بر اساس خواصی که هر یک از پلیمرها دارند، می‌توان آن‌ها را در گروه‌های متفاوت تقسیم بندی نمود. اولین گروه از این پلیمرها مستربچ‌های نانو افزودنی هستند. این مستربچ‌ها دارای پلیمرهای پایه با ذرات نانو می‎ باشند که با هدف ارتقا خواص مکانیکی و فیزیکی محصولات به آن‌ها اضافه می‌شوند. البته استفاده از این نانو پلیمرها، باعث استحکام پلیمرها در برابر ضربه نیز می‌شود. ایجاد خواص شیمیایی سودمند ناشی از وجود نانو افزودنی‌های متنوع در بافت پلیمر از برتری‌ها دیگر این فراورده‌ها می‌باشد.مستربچ آنتی بلاک که بطور وسیع در تهیه‌ی انواع فیلم‌ها و نایلون‌های بسته بندی کاربرد دارد، یکی دیگر از پرکاربردترین مستربچ‌های افزودنی است. این نمونه از مستربچ‌ها دارای خواص ضد چسبندگی می‎ باشد. مستربچ بعدی، پلیمر فرآوری شده آنتی باکتریال است.

مستربچ آنتی باکتریال به دلیل خواص ضد میکروبی قوی که دارد، از رشد و تشکیل انواع میکروارگانیسم ‎ها جلوگیری می‎ کند. یک نمونه دیگر از مستربچ افزودنی، مستربچ ضد حریق است. اینگونه پلیمرها، به دلیل مقاومت بالایی که در برابر حرارت و دما دارند، از محبوبیت خاصی در بین صنعتگران برخوردار هستند. افزودن این نوع مستربچ به محصولات ترموپلاستیک، باعث ایجاد خاصیت خود خاموش شوندگی و کند سوزی آن‌ها خواهند شد. مصرف مستربچ افزودنی بهترین و موثرترین راهکار ارائه شده از سوی تولیدکنندگان و صنعتگران به منظور ایجاد و بهبود خواص شیمیایی و فیزیکی در محصولات صنعتی می‌باشد. بر همین اساس طیف کاربرد‌های این نوع مستربچ نسبت به سایر مستربچ‌های دیگر بسیار گسترده و وسیع می‎ باشد.

مستربچ پرکننده که دارای دو نوع متنوع می ‎باشد، از دیگر پلیمرهای افزودنی فرآوری شده است. مستربچ تالک و مستربچ کربنات کلسیم دو نوع پلیمر کارآمد از مستربچ‌های فیلر هستند. مستربچ‌های آنتی استاتیک، پایدار کننده نور و رنگی، انواع متنوع مستربچ‌های افزودنی هستند.

مستربچ افزودنی
مستربچ افزودنی چیست

جذابیت‌ها و کاربردهای مستربچ افزودنی

خواص منحصر به فرد مستربچ افزودنی آنچنان وسیع است، که باعث ارتقا کارایی و عملکرد محصولات پلیمری و پلاستیکی شده است. تولید با کیفیت و مرغوب انواع متنوع محصولات صنعتی با مصرف گروه‌های مختلف افزودنی‌های پلیمری عامل مهمی در استفاده و کاربرد این فراورده‌ها شده است. همانطور که در قسمت قبل توضیح داده شد، مستربچ افزودنی دارای انواع مختلف و متنوعی از مستربچ‌های متعدد می‌باشد.

هر یک از این پلیمرها، دارای خواص متنوع و کاربردی می‌باشد. از این رو هر کدام از پلیمرهای فرآوری شده دارای کاربردهای خاص هستند و در زمینه‌های مختلف صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرند. بر همین اساس استفاده از مستربچ‌ها، در ساخت محصولات متعدد سبب ایجاد و بهبود خواص گوناگون آن‌ها خواهد شد. بهبود ویژگی‎ ها مانند شفافیت، درخشندگی، ضد میکروبی، روان کنندگی و ضد اشتعال، از اصلی ترین خصوصیاتی است که اینگونه مستربچ‌ها ایجاد می‌کنند. کاهش اصطکاک محصولات پلیمری، ایجاد خاصیت آنتی استاتیک، اهمیت زیادی در افزایش طول محصولات پلیمری دارد.

همچنین توزیع و یکنواخت مناسب مستربچ‌های افزودنی در فراورده‌های پلیمری، باعث افزایش کیفیت و پایداری محصولات می‌شود. زمینه‌ کاربرد مستربچ افزودنی، بسیار وسیع می‌باشد، بدین صورت که اگر با دقت به اشیا و کالاهای اطراف خود نگاهی بیندازید، متوجه حضور این مستربچ‌ها خواهید شد. تنوع در مدل‌های مختلف مستربچ‌های افزودنی، تنوع کاربرد آن‌ها را به همراه دارد.

استفاده از مستربچ‌ها در ساخت انواع ظروف یکبار مصرف و بسته‌بندی‌های مختلف، شاید اولین و شایع ترین کاربرد پلیمرهای فراوری شده می‌باشد. از آنجا که مستربچ‌های شفاف کننده و آنتی باکتریال دارای امتیازهای ویژه و کاربردی هستند، به عنوان ترکیبات اصلی در تهیه‌ی بسته بندی مواد غذایی، محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شوند.  استفاده از مستربچ‌های افزودنی در تجهیزات پزشکی و دندان پزشکی از دیگر امتیازات مهم اینگونه فراورده‌های پلیمری است.

به طور مثال استفاده از مستربچ‌های لیز کننده در ساخت انواع سرنگ‌های تزریقی، باعث کاهش اصطکاک نوک آن شده و در نهایت از کند شدن این وسیله جلوگیری می‌کند. ساخت تجهیزات یکبار مصرف پزشکی مانند روپوش‌ها، دستکش‌ها و انواع محافظ‌ها با استفاده از مستربچ‌های افزودنی، از دیگر پارامترهای مطلوب این پلیمرها است. ساخت لوازم خانگی و قطعات خودرو از جمله کاربردهای سود بخش مستربچ‌ها می‌باشد.

 مستربچ‌های رنگی

متداول ترین و بزرگ ترین گروه مستربچ افزودنی، گرانول‌های پلیمری رنگی هستند. تولید محصولات صنعتی با رنگ‌های متنوع و زیبا یکی از عوامل مهم در جلب رضایت مشتری است. اضافه کردن مستربچ‌ رنگی، به محصولات پلیمری باعث شیک تر شدن محصولات می‎ شود. مستربچ‌ های رنگی با طیفی از رنگ‌ها تماشایی، به عنوان پرکاربردترین مستربچ معرفی شده است.

 ما را در اینستاگرام adakeurope دنبال کنید.

امتیاز شما باعث بهبود کیفیت محتوا میشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *