کاربرد مستربچ چیست؟

کاربرد مستربچ چیست؟

کاربرد مستربچ چیست؟

مستربچ را می توان به عنوان یکی از بهترین و البته کارآمد ترین محصولاتی دانست که در صنعت پلاستیک استفاده می شود. این ماده قادر است تا تغییرات زیادی در پلیمر نهایی ایجاد کرده و آن را کارآمدتر کند. همین عامل باعث شده تا میزان نفوذ مستربچ در صنایع مختلف روز به روز بیشتر شود. با این حال کم نیستند افرادی که با کاربرد مستربچ آشنایی نداشته و نمی دانند که این ماده برای چه اموری استفاده می شود. ما در ادامه قصد داریم تا مرور واضحی بر روی جنبه های مختلف آن داشته و انواع کاربرد مستربچ را برای شما عزیزان شرح دهیم، پس بهتر است ما را تا انتها همراهی فرمایید.

مستربچ چیست؟

قبل از این که بخواهیم به کاربرد مستربچ بپردازیم، بهتر است ابتدا مرور کوتاهی بر روی ماهیت آن داشته باشیم؛ چرا که اغلب افراد در گام نخست با درک ماهیت این محصول مشکل دارند. مستربچ چیست ؟ در واقع مستربچ ها به آمیزهای غلیظی گفته می شود که سه بخش شامل مواد افزودنی، عامل سازگار کننده و پایه پلیمری دارند. هر کدام از این بخش ها وظیفه خاصی داشته و تاثیر بالایی در کاربرد آن دارند. عموماً افزودنی ها می توانند پودر رنگ، پرکننده های معدنی یا مواد شیمیایی دیگر باشند که در جهت تغییر رنگ، کاهش قیمت یا بهبود خواص نهایی پلیمر عمل می کنند. دو جزء دیگر هم برای ترکیب بهتر و کارایی ایده آل ترین محصول خلق شده اند. مستربچ به نوبه خود تحولات بیشماری را در صنعت پلاستیک سازی ایجاد کرده، به نحوی ساخت محصولات کارآمد بدون کمک آن ها ممکن نیست.

کاربرد های مستربچ

مستربچ ها کاربردهای بسیار متنوعی دارند. هر کدام از آن ها به نحوی می توانند باعث خلق محصول ایده آل شوند.در حالت کلی انواع مستربچ از نظر کاربرد و کارایی به سه دسته مستربچ افزودنی، رنگی و پرکننده تقسیم می شود. هر کدام از آن ها نیز می توانند کاربردها و کارایی های گوناگونی داشته باشند. ما در ادامه هر کدام را به شیوه ای مناسب برای شما عزیزان شرح داده ایم.

مستربچ افزودنی

تغییر خواص شیمیایی و فیزیکی پلاستیک ها یکی از مهمترین اهدافی است که مهندسان و صنعتگران به طور پیوسته در جهت رسیدن به آن تلاش کرده‌اند. این مورد هم به لطف مستربچ افزودنی فراهم شده است. کاربرد این مستربچ ها در نوع خود بسیار شاخص و منحصر به فرد است. ما در ادامه چند مورد از این کاربرد ها را برای شما ذکر کرده ایم که به وسیله مستربچ افزودنی ممکن شده است.

بهبود ضربه پذیری مستربچ

این قابلیت به کمک گروهی از مستربچ ها نانو پایه نظیر PE ،PP و PVC ممکن شده است.

لیز کنندگی مستربچ

این خاصیت به شدت در پلاستیک های حوزه پزشکی مورد نیاز بوده و برای حرکت راحت تر مواد و ترکیبات در داخل آن ها استفاده می شود. در واقع این ترکیبات باعث کاهش اصطکاک پلاستیک شده و حرکت مایعات درون آن ها را ساده تر می کنند.

کاربرد مستربچ
آشنایی با کاربرد مستربچ چیست؟

کاهش چسبندگی مستربچ

این قابلیت به لطف گروهی از مستربچ ها به نام آنتی بلاک ها فراهم می شود که قادر است تا چسبندگی یک نوع پلاستیک به سطوح مختلف را کاهش دهد. چنین قابلیتی بیشتر در فیلم های رنگی دیده می شود که ضخامت اندکی دارند.

شفاف سازی و روشن کنندگی از کاربرد مستربچ

این قابلیت را می توان یکی از شاخص ترین کاربرد های مستربچ ها دانست. یقینا شماهم پلاستیک های مختلفی را دیده اید که رنگی شفاف و روشن دارند. این مزیت به لطف گروهی از مستربچ ها فراهم شده که باعث شفافیت یک پلاستیک می شوند.

خاصیت آنتی استاتیک مستربچ

کاهش خاصیت آنتی استاتیک یا الکتریسیته ساکن را می توان به عنوان یکی از بهترین و البته شاخص ترین قابلیت هایی دانست که به وسیله مستربچ ها فراهم می شود. این قابلیت برای ساخت قطعاتی که در ابزار های حساس استفاده می شوند، بسیار حائز اهمیت است.

ممانعت از اکسیداسیون

اکسید شدن پلیمر یکی از اتفاقات ناگواری است که می تواند در طول زمان برای آن رخ دهد. خوشبختانه این روزها به لطف مستربچ ها، از چنین اتفاقی جلوگیری شده و عملا پلاستیک های جدید به صورت آنتی اکسیدان ساخته می شوند.

افزایش مقاومت سایشی از مهم ترین کاربرد مستربچ

افزایش مقاومت سایشی را می توان به عنوان یکی از مهم ترین کاربرد هایی دانست که به کمک مستربچ های افزودنی فراهم شده است. این دسته از متریال ها می توانند مقاومت پلاستیک در برابر ساییدگی را به طرز چشمگیری افزایش دهند. افزون بر این موارد، کاربرد های دیگری هم توسط این گروه از مستربچ ها فراهم شده که از جمله آن ها می توان موارد زیر را نام برد:

  • پایدار کنندگی نور
  • روشن کنندگی
  • براق کنندگی
  • بهبود دهنده فرایند ذوب
  • و …

از کاربرد مستربچ ها تغییر رنگ

تغییر رنگ می توان به عنوان یکی از شاخص ترین و البته مهم ترین کاربرد هایی دانست که به وسیله مستربچ فراهم شده است. به همین جهت هم بوده که گروه شاخصی از مستربچ ها به عنوان مستربچ رنگی شناخته می شوند. در این ترکیبات رنگدانه های مختلفی جای گرفته است که ترکیب آن ها در پروسه تولید باعث می شود تا رنگ نهایی پلیمر تغییر کند. این عامل مهمترین دلیلی بوده که باعث شده تا مستربچ نفوذ زیادی در صنعت پلاستیک سازی داشته باشد.این موضوع به حدی بوده که بسیاری با شنیدن نام مستربچ، به یاد کاربرد اصلی آن یعنی تغییر رنگ می افتند.

یکی از کاربرد مستربچ، پرکنندگی است

پرکنندگی را می‌توان یکی از کاربرد های اصلی برای مستربچ ها در نظر گرفت. در واقع گروهی از این متریال ها وجود دارد که می توان آن ها را با دانه های گرانولی پلیمر ترکیب کرد. این عامل باعث می شود تا حجم نهایی ماده پلاستیک افزایش پیدا کرده و در نتیجه قیمت تمام شده آن کاهش یابد. این عامل مهمترین دلیلی است که باعث می شود تا مواد پر کننده کاربردهای بیشتری در صنعت پلاستیک سازی داشته باشند. بخوانید: مستربچ پرکننده

سخن آخر

مستربچ ها را می توان یکی از پرکاربردترین و البته بهترین متریال هایی دانست که در صنعت پلاستیک سازی استفاده می شود. دلیل این محبوبیت را می توان کاربرد های بی نظیر مستربچ دانست که بر روی تمام جنبه های پلیمری نهایی تاثیر می گذارد.با این حال کم نیستند افرادی که هنوز به خوبی با این کاربردهای آشنایی نداشته و به همین جهت دلیل اهمیت آن را درک نکرده اند. ما در این مقاله سعی داریم تا مرور کوتاهی بر روی کاربرد های مستربچ و جنبه های مختلف آن داشته باشیم. با این حال اگر نیازمند راهنمایی بیشتر و خرید مستربچ مناسب هستید، می توانید هم اکنون با کارشناسان ما در گروه آداک تماس حاصل فرمایید.

همراه ما باشید با خواندن مقاله: پیگمنت چیست ؟ 

 ما را در اینستاگرام adakeurope دنبال کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

1 دیدگاه برای “کاربرد مستربچ چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *