مستربچ پرکننده چیست؟

مستربچ‌ پرکننده

مستربچ پرکننده چیست؟

در صنایع تولید محصولات پلاستیکی و پلیمری، به منظور افزایش کیفیت و رفع مشکلاتی که اینگونه کالاها دارند، از مستربچ‌های گوناگون استفاده می‌شود. مستربچ‌ پرکننده یا مستربچ فیلر، یکی از نمونه‌ های پرکاربرد فراورده‌های پلیمری است. این نوع مستربچ متشکل از سه نوع پلیمر پایه، مقدار مناسبی افزودنی و ترکیبات سازگار کننده فعال می‎ باشد.
این پلیمرهای پایه شامل پلی استایرن، پلی اتیلن و پلی پروپیلن هستند که بخش عمده‌‌ی آن‌ها را مواد معدنی تشکیل می ‎دهند. وجود مواد معدنی در ترکیب مواد اولیه مستربچ‌ها، پایداری و مقاومت آن‌ها را بطور قابل توجهی افزایش می‎ دهد. پیگمنت‌ های رنگی، پایدار کننده‌ها و تقویت کننده‌های متنوع ترکیبات تشکیل دهنده‌ی این افزودنی‌ها می‎ باشند. میزان استفاده از این مواد شیمیایی بر اساس فرمولاسیون طراحی شده برای تولید این نوع مستربچ‌ ها تعیین می‌شود.
قیمت مستربچ پرکننده با توجه به ویژگی‌های منحصر به فردی که دارند، بسیار مناسب می‌باشد، به همین دلیل از نظر اقتصادی کاملا به صرفه می ‎باشند. افزودن مستربچ پرکننده به فراورده‌های پلیمری، علاوه بر بهبود کارایی محصولات پلاستیکی در برابر تغییرات دمایی، در صرفه جویی انرژی نقش بسزایی دارد.
همچنین به دلیل تسریع در فرایند خنک شدن مستربچ از شکستن پلیمر جلوگیری می‌کند و باعث مقاومت محصولات می‌شود. نتایج حاصل از محصولات نهایی که در تولید آن‌ها از انواع پرکننده‌ها استفاده شده است، نشان از پایداری و مقاومت بیشتر این محصولات در مقایسه با سایر کالاها می‎ باشد.
با توجه به تولیدات گسترده مستربچ‌ های گرانول در سراسر دنیا، کیفیت و پایداری این فراورده‌ها به یک معضل و دغدغه برای فعالان صنعت تبدیل شده است. بر همین اساس خرید مستربچ مرغوب از تولیدکنندگان معتبر نقش ویژه‌ای در چگونگی تولید محصولات صنعتی خواهد داشت. از آنجا که از این پلیمرهای فرآوری شده در تولید ظروف و بسته بندی‌های غذایی استفاده می‌شود، به صورت مستقیم با سلامت انسان در ارتباط می‎ باشند. بنابراین توجه به کیفیت و کمیت آن‌ها تاثیر بسزایی در حفظ سلامت افراد دارد.

بیشتر بدانید: پیگمنت چیست؟

کاربرد مستربچ‌ پرکننده
مستربچ‌ پرکننده چیست؟

پیشنهاد آداک: انواع مستربچ

انواع مستربچ‌ پرکننده

مستربچ پرکننده داری انواع مختلف هستند که هر یک دارای ویژگی‎ هایی سودمند در صنعت هستند. زمینه کاربرد هر یک از این پلیمرها بر اساس پلیمرهای پایه‌ی تشکیل دهنده و خصوصیاتی که از آن برخوردار هستند، مشخص می‌شود. مستربچ تالک با خواص فیزیکی نیمه شفاف با افزودن مقدار مناسبی از پودر تالک به پلیمر‌های پایه‌ای مانند پلی پروپیلن تهیه می‌شود.
افزایش استحکام و مقاومت محصولات، افزایش انعطاف پذیری و خاصیت کشسانی محصولات از جمله مزایای موثر اینگونه پلیمرها می‎ باشد. از دیگر خصوصیات ممتاز پلیمرهای تالک، عدم اشتعال پذیری، کاهش رسانایی و ایجاد خواص نرم کنندگی فراورده‌ها می‎ باشد. از این مستربچ در تولید محصولاتی مانند لوازم خودرو، ظروف و روکش‎ ها به طور گسترده استفاده می ‎شود.
پودر تالک به دلیل توانایی فوق العاده‌ای که در جذب رطوبت دارد، در ساخت پوشش‌های پلاستیکی نیز استفاده می‌شود. رنگ سفید و ظاهر فیزیکی این گرانول‎ ها، زمینه را برای کاربرد پلیمرهای فیلر تالک در تولید لوازم یکبار مصرف فراهم آورده است.
مستربچ پرکننده کلسیم کربنات، پرکاربردترین نوع از مستربچ‌های فیلر است. این نمونه از مستربچ‌ها با اضافه کردن گریدهای متفاوت از پودر سفید رنگ کلسیم کربنات خالص به عنوان افزودنی تهیه می‌شود.
پلیمر مستربچ کلسیم کربنات اکسون، کارآمدترین فراورده‌ی پلیمری در صنعت پلاستیک سازی می‎ باشد. تولید کربنات کلسیم مورد استفاده در تولید مستربچ‌ های پرکننده به دو صورت انجام می‌شود.
کربنات کلسیم طبیعی، طی یک فرایند پیچیده شامل تخریب، جداسازی و استخراج از سنگ آهک در معادن حاصل می‎ شود. این پودر دارای ظاهری کریستالی است که در تهیه مستربچ‌ های فیلر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد. همچنین با انجام واکنش‎ های شیمیایی بر روی دی اکسید کربن می‌توان این پودر را سنتز نمود. رسوب حاصل از این سنتز را ppc می‎ نامند که در ساخت انواع کاغذها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پودر بعد از تولید به صورت گرانول تهیه می‎ شود که به دلیل سایز کوچک ذرات تشکیل دهنده‌اش در صنایع تولید پلاستیک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاربرد مستربچ‌ پرکننده
مستربچ‌ پرکننده چیست؟

ویژگی مستربچ پرکننده چیست؟

اولین و موثرین فاکتور در فروش مستربچ پرکننده، قیمت مناسب مواد اولیه و کاهش هزینه‌ های مواد اولیه می ‎باشد. البته باید توجه داشت که تعیین قیمت مستربچ پرکننده بر اساس مشخصه‌ها و کاربردهای آن‌ها انجام می‌شود. در دسترس بودن مواد اولیه، تهیه آسان و کوتاه بودن زمان سنتز پلیمرهای فیلر باعث توسعه قلمرو کاربرد آن‌ها شده است. همچنین تسریع فرایند خنک شدن گرانول‌ ها و که صرفه جویی انرژی و زمان را به همراه دارد، در لیست ویژگی‎ های این پلیمرها قرار دارد.
یکی دیگر از پارامتر برجسته‌ مستربچ‌‌ های فیلر، مقاومت و سختی فوق العاده آن‌ها در برابر دما، حرارت و رطوبت می ‎باشد. بهبود خواص، افزایش کیفیت و افزایش وزن محصولات از جمله مهمترین امتیازات مستربچ‌ های فیلر می‎ باشد. خواص خود تمیز کنندگی پلیمرهای فیلر که بر پایه کلسیم کربنات تهیه شده اند، یک امتیاز ویژه برای این فراورده‌ها محسوب می‎ شود. چرا که از جذب آلودگی‎ ها و باکتری‎ ها  پیشگیری کرده و باعث حفظ سلامت افراد جامعه خواهد شد.این ویژگی باعث شده که از این پلیمرها در ساخت و تهیه‌ی انواع پاکت‌ها، بسته بندی ‎ها و انواع پوشش‌ها استفاده شود. ظاهر نیمه شفاف مستربچ‌ پرکننده، باعث کاربرد فراوان آن‌ها در تولید کسیه‌های بسته بندی مواد شیمیایی و غذایی شده است. افزودن مقدار مناسبی از این مستربچ‌ها به فراورده‌های پلیمری، شکل پذیری و خواص کشسانی محصولات را افزایش خواهد. بر همین اساس از آن‌ها در ساخت انواع محصولات خانگی، بسته بندی‎ های شیک و متنوع و تجهیزات ساختمانی استفاده می‌شود.
خاصیت نرم کنندگی که مستربچ‌ های فیلر به محصولات پلیمری می‌دهند، موجب شده تا تولیدکنندگان اسباب‌ بازی‌های کودکانه و تجهیزات ورزشی برای جلوگیری از آسیب رسیدن به افراد از آن‌ها استفاده نمایند. رنگ سفید، شستشو و ضدعفونی نمودن آسان پلیمرهای پرکننده علاوه بر پایداری که دارند، آن‌ها را به گزینه اصلی برای تامین تجهیزات پزشکی تبدیل نموده است. در صنعت تولید کاغذ نیز از این گونه پلیمرها به دلیل قیمت مناسب و افزایش بهره وری به مراتب استفاده می‌شود.

بیشتر بدانید: مستربچ چیست؟

مستربچ‌ پرکننده
استفاده از مستربچ پر کننده در تهیه‌ ظروف بسته بندی

امتیاز طلایی مستربچ پرکننده را بدانید

قابلیت جذب آب و رطوبت توسط مستربچ‌ پرکننده، از دیگر فاکتورهای کارآمد آن‌ها در تهیه‌ی کالاهای پلیمری و فراورده‌های آن می ‎باشد. اهمیت این خصوصیت در تهیه‌ی روپوش ‎ها و دستکش‌ های پزشکی و بیمارستانی در زمان حال که جهان درگیر ویروس کرونا می‌باشد، دو چندان شده است. تولید محافظ‌ هایی که توانایی جذب رطوبت را داشته باشند، راه مناسبی برای جلوگیری از ابتلا کادر درمان و پزشکی به این ویروس می‎ باشد. استفاده از مستربچ‌ های پرکننده که از پودر تالک در آن‌ها استفاده می ‎شود، این امکان را فراهم آورده است.
چنانچه در مورد انواع مستربچ نیاز به اطلاعات بیشتری داشتید با ۰۲۱۸۸۷۸۰۴۸۰ تماس بگیرید تا کارشناسان آداک شما را راهنمایی کنند.

همراه ما باشید با: مستربچ رنگی

ما را در اینستاگرام adakeurope دنبال کنید.

امتیاز شما باعث بهبود کیفیت محتوا میشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *