تفاوت مستربچ و کامپاند

تفاوت مستربچ و کامپاند

تفاوت مستربچ و کامپاند چیست؟

این روزها صنعت تولید محصولات پلاستیکی، بیش از هر دوره دیگری در طول تاریخ توسعه یافته و جنبه ها و بخش‌های مختلفی به آن اضافه شده است. همین عامل موجب شده تا این پروسه علاوه بر داشتن پیچیدگی‌های بسیار، قیمت نهایی کمتری برای مصرف کننده داشته و به این ترتیب محبوبیت بیشتری به خود بگیرد. کامپاند و مستربچ را می توان دو مدل از ترکیبات افزودنی در صنعت پلاستیک دانست که می‌تواند تا حدود زیادی موجب نفوذ بیشتر قطعات پلاستیکی در بین عامه مردم شود. با این حال اغلب خریداران اطلاعات صحیحی پیرامون آن ها نداشته یا تفاوت کامپاند و مستربچ نمی دانند. همین عامل باعث شده تا در زمان استفاده یا خرید آن ها، دچار مشکل شوند.به دلیل وجود مشکلات عمده در فرایند ساخت محصولات صنعتی به کارگیری مواد پلیمری به عنوان راهکاری اساسی مورد توجه صنعتگران قرار گرفته است. بنابراین لازم است، که خواص مواد پلیمری با استفاده از گزینه‌ های مناسب بهبود یابند. ضعف در ساختار مواد پلیمری ترموپلاستیک، زمینه را برای پیشرفت و کاربرد مستربچ و کامپاند فراهم نموده است. این فراورده‌های شیمیایی،‌ از ترکیب موادی پلیمری و مواد افزودنی گوناگون با نسبت‌های مناسب تهیه می‌شوند.
افزایش سرعت فرایند سنتز و جلوگیری از مصرف بی رویه مواد اولیه در ساخت محصولات پلاستیکی از خصوصیات این فراورده‌ها می‌باشند. ما در ادامه این مقاله سعی داریم تا مرور واضحی روی این موضوع داشته و جنبه های مختلف آن را خدمت شما عزیزان بیان کنیم. بدون شک این اقدام می‌تواند تا حد زیادی مانع از بروز اشتباه در ذهن شما عزیزان شود. لذا اگر تمایل دارید تا تفاوت این دو محصول را بدانید، حتما ما را تا انتها همراهی فرمایید.

معرفی مستربچ

مستربچ را می توان جزو معروف ترین و البته پرکاربردترین مدل محصولات در صنعت پلاستیک سازی دانست. در واقع مستربچ ها نوعی ترکیبات افزودنی هستند که قادراند تا خواص و ویژگی های مختلفی را در پلیمر نهایی ایجاد کنند. این محصولات دارای سه جزء پایه پلیمری، عامل سازگار کننده و ماده افزودنی هستند. پایه پلیمری موجب ترکیب بهتر مستربچ با پلیمر اولیه می شود. عامل سازگار کننده هم این ترکیب را تسهیل می‌کند. ماده افزودنی هم می‌تواند شامل رنگ، ترکیبات بهینه سازی یا پرکننده‌ها باشد که در نهایت منجر به کاهش قیمت مستربچ ها خواهند شد. البته این تمام موضوعی نیست که باعث جذابیت این مدل از محصولات شده است.
در واقع مستربچ ها به دلیل کاربرد و کارایی منحصر به فرد خود، می‌توانند بخش زیادی از مشکلات صنعت پلاستیک سازی را برطرف کنند. همین عامل هم باعث شده تا به عنوان یکی از اصلی ترین متریال ها جهت رفع مشکلات موجود در صنعت پلاستیک سازی قلمداد شوند.
لازم به ذکر است که انواع مستربچ به صورت جداگانه ساخته شده و شکل آن ها مشابه دانه های گرانولی است. افراد این ترکیبات را مستقیماً با دانه های گرانولی اولیه ترکیب کرده مو حصول نهایی می تواند ویژگی های مختص به آن را داشته باشد. البته این موضوع به شرطی است که ترکیب آن به شیوه اصولی و مطابق با فرمولاسیونی ویژه صورت گیرد.

پیشنهاد آداک: مستربچ چیست؟

معرفی کامپاند

کامپاندها گروهی دیگر از محصولات کارآمد در صنعت پلاستیک سازی هستند. این گروه از محصولات هم مانند مستربچ ها برای تغییر ساختار و ویژگی های پلاستیک نهایی به کار گرفته می شوند. با این تفاوت که کامپاند ها به صورت یکجا استفاده شده و نیازی به ترکیب پلیمر با آن ها نیست. به عبارت ساده‌تر، کامپاند به تنهایی می تواند برای تولید پلاستیک مناسب باشد. این محصولات از ترکیب چند پایه پلیمری مختلف و دانه های افزودنی ایجاد شده‌اند. این ترکیبات در دستگاهی به نام اکسترودر با همدیگر ترکیب شده و سپس به حالت مذاب درآمده است.
این مواد مذاب درون دستگاهی به نام خنک کننده ریخته می شوند. خنک کننده باعث می شود تا کامپاند به شکل جامد در بیاید. پس از آن کامپاند را به دانه های کوچکی خرد کرده و به طور مستقیم در اختیار تولید کنندگان قطعات پلاستیکی قرار می دهند. به عبارت ساده‌تر این تولیدکنندگان تنها کافی است تا محصول مورد نظر را در داخل دستگاه تزریق پلاستیک ریخته و دیگر نیازی به اضافه کردن مواد دیگر ندارند. همین عامل باعث شده تا استفاده از آن ها بسیار ساده تر باشد.

بیشتر بدانید: پیگمنت

فرق کامپاند و مستربچ چیست؟

فرق کامپاند و مستربچ‌ تا حدودی زمینه‌ی کاربرد آن‌ها را از یکدیگر تفکیک نموده است. بدین صورت که نمی‌توان از مستربچ‌ها به صورت مستقیم در تهیه محصولاتی با پایه‌های پلیمری استفاده نمود.
بنابراین از آن‌ها به عنوان افزودنی می‌توان استفاده نمود. اما کامپاند قابلیت اضافه شدن به طور مستقیم به دستگاه را دارند.
در تولید برخی محصولات به دلیل محدودیت‎ های ایجاد شده از سوی هر دو نوع پلیمر، می‎ توان از آن‌ها به صورت همزمان یا جایگزینی استفاده نمود. چرا که تفاوت کامپاند و مستربچ میزان افزودنی‌های موجود در آن‌ها می‌باشد.

تفاوت مستربچ و کامپاند را بدانید

فرق مستربچ و کامپاند
تفاوت مستربچ و کامپاند چیست

همان گونه که تا به این لحظه دریافته اید، کامپاند و مستربچ هر دو جزو ترکیبات کارآمد در صنعت پلاستیک سازی هستند. هر دوی این محصولات می توانند مزیت‌ های بسیار قابل توجهی را به تولید کنندگان عرضه کنند. با این وجود تفاوت های شاخصی میان آن ها وجود دارد که باعث شده تا توسط گروه خاصی از مصرف‌کنندگان انتخاب شوند.
عدم آگاهی از این تفاوت‌ها، همان چیزی است که موجب می شود تا تولید کنندگان در پروسه انتخاب و خرید، دچار سردرگمی شوند. ما در ادامه برخی از این تفاوت ها را خدمت شما عزیزان ذکر کرده ایم تا بهتر دلیل این موضوع را درک کنید.

بخوانید: پودر طلایی

نحوه استفاده از مستربچ و کامپاند

نحوه استفاده را می‌توان به عنوان مهم ترین و البته شاخص ترین تفاوت کامپاند و مستربچ دانست. در واقع این دو گروه از محصولات، به دلیل تفاوت در نحوه ساخت، به شیوه های گوناگونی استفاده می شوند. مستربچ ها را بایستی بر اساس فرمولاسیونی ویژه با دانه های گرانولی اولیه ترکیب کرد. پس از این کار بایستی آن را در داخل اکسترودر یا دستگاه تزریق پلاستیک قرار داد.
در مقابل کامپاند ها هیچ گونه نیازی به این اقدامات ندارند و کافی است تا کامپاند مناسب با ویژگی مورد نظر را خریداری کرده و آن را در داخل دستگاه تزریق پلاستیک قرار دهید. این موضوع باعث شده تا نحوه استفاده از این گروه محصولات بسیار ساده تر باشد. البته باید این مورد را خاطرنشان کنیم که نحوه ترکیب پلیمر ها با هم دیگر حساسیت بسیار بالایی دارد.
برای مثال هرگونه ناهماهنگی یا اضافات در پروسه‌ ترکیب کردن باعث می‌شود تا خواص پلاستیک نهایت به هم ریخته یا حتی پلیمر ها با همدیگر واکنش نامناسب انجام دهند. همین عامل باعث شده تا ترکیب مستربچ با پلیمر اولیه نیازمند مهارت و دقت بالایی داشته باشد و همین مبنا اغلب تولید کنندگان تلاش می کنند تا به جای استفاده از کامپاند، مستربچ ها را در اولویت خود قرار دهند.

پخش نامناسب در محصول نهایی

یکی از رایج ترین مشکلاتی که استفاده از مستربچ ها همراه دارد، پخش نامناسب در محصول نهایی است. در واقع به دلیل متغیر بودن افزودنی های موجود در مستربچ ها، ترکیب آن ها با پلیمر اولیه، چالش های بسیاری دارد. برای مثال برخی از مستربچ ها، نیازمند حداقل دمای مخصوصی بوده یا صرفاً با گروهی از پلیمرها یا دانه های گرانولی خواص هستند تا واکنش مناسبی انجام دهند.
مازاد بر این، برخی از دستگاه‌ ها به دلیل کارکرد متمایز خود، ممکن است این پروسه را به شیوه ای مناسب فراهم نکنند.همین عامل باعث می‌شود تا عموما ترکیب مستربچ با دانه های گرانولی اولیه، به شیوه ای مناسب صورت نگیرد.
همین عامل باعث می‌شود تا به شیوه‌ای نامناسب در محصول نهایی پخش شود که این فاکتور در نهایت منجر به کاهش کیفیت آن خواهد شد.این در حالی است که کامپاند بر اساس فرمولاسیون ویژه و با استفاده از دستگاه های مخصوص تولید شده و این موضوع باعث می‌شود تا  ساختار نهایی آن ها یکدست بوده و عملاً محصول تولید شده با آنها کیفیت بالایی داشته باشد.

پیشنهاد آداک: مستربچ رنگی

تفاوت مستربچ و کامپاند : آلودگی محیطی

برخی از مستربچ ها، از ترکیب مواد ترموپلاستیک و نوعی پودر استفاده می‌شود. به کارگیری این مواد در محیط کارگاهی باعث می شود تا حدودی آلودگی های مختلف ایجاد شود که برای دستگاه ها مناسب نیست. همین عامل سبب می شود تا برخی از افراد استفاده از مستربچ ها را در محیط کارگاهی خود مناسب ندانسته و اولویت خود را بر روی کامپاند ها ارائه دهند.

تفاوت مستربچ و کامپاند : هزینه

یکی از شاخص ترین ویژگی هایی که موجب محبوبیت مستربچ ها شده، قیمت آنها نسبت به کامپاندها است. در واقع اگر دانش و مهارت کافی برای ترکیب مستربچ با دانه های گرانولی اولیه را داشته باشید، قیمت می توانید محصول نهایی خود را با قیمتی به مراتب ارزانتر تولید کنید. البته این موضوع به شرطی است که دستگاه های لازم برای ترکیب آن را هم در اختیار داشته باشید.
متاسفانه بخش زیادی از کاربران به دلیل نداشتن دستگاه اولیه و البته دانش لازم برای ترکیب مستربچ ها، ناچارا کامپاندها را در اولویت خود قرار می دهند. البته این کامپاندها برای کارگاه های کوچک می‌تواند صرفه اقتصادی بیشتری داشته و به همین جهت به سادگی در اولویت آن ها نیز قرار می گیرد.

تولید مستربچ و کامپاند

عموما کامپاند ها به صورت آماده تولید شده و در کارگاه های بزرگ تولید می شوند و مصرف کنندگان و قطعه‌سازان آزادی عمل زیادی برای ایجاد تغییرات مختلف در آن را ندارند. این در حالی است که به کارگیری مستربچ ها می تواند آزادی عمل بیشتری را به قطعه سازان بدهد. برای مثال آن ها می توانند برخی از ویژگی ها را متناسب با نیاز شرایط قطعه خود تغییر داده و به همین ترتیب نوع خاصی از پلاستیک را ایجاد کنند.

سخن آخر
مستربچ و کامپاند را می توان دو مدل از بهترین ترکیباتی دانست که در صنعت پلاستیک سازی استفاده می شود. این دسته از محصولات به دلیل ویژگی های منحصر به فرد خود می توانند تا حدود زیادی ساختار پلیمری نهایی را تغییر دهند. همین عامل باعث شده تا روز به روز بر طرفداران آنها افزوده شود. با این حال باید عنوان کنیم که مستربچ و کامپاند تفاوت های شاخصی با همدیگر دارند.
ما در این مقاله سعی کردیم تا مروری بر روی این تفاوت ها داشته و جنبه های مختلف آن ها را خدمت شما عزیزان بیان کنیم. با این حال باید بدانید که این تفاوت ها مبنی بر برتری کامپاند بر مستربچ و حالت برعکس آن نیست.هر کدام از این متریال ها به نوبه خود ویژگی ها و مزیت های مختص به خود را دارند که آن ها را برای انجام وظایفشان مناسب می کند. با این حال به کارگیری مستربچ ها به دلیل صرفه اقتصادی بیشتر و البته آزادی عمل بهتر، تولید کنندگان نفوذ بیشتری دارد.چنانچه هنوز در این رابطه سوال یا ابهامی دارید، می توانید از طریق بخش نظرات با ما مطرح فرمایید.

همراه ما باشید با مقاله: کاربرد مستربچ

 ما را در اینستاگرام adakeurope دنبال کنید.

امتیاز شما باعث بهبود کیفیت محتوا میشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *